Képességorientált, hatékonyságnövelő olvasás-, írástanítás

 

 

Képességorientált, hatékonyságnövelő olvasás-, írástanítás

Az első osztályokban 1991 óta az iskola tanítói által kidolgozott program szerint folyik az olvasás-, írástanítás. Ez az új program tanulóinknak nyugodt, stresszmentes iskolakezdést biztosít. A nyolchetes előkészítő-, fejlesztő szakasz megkönnyíti az iskolai élethez való alkalmazkodást, az új környezet, a társak, a nevelők megismerését. A gyerekek a játék, a mese segítségével készülnek fel a betűk olvasásának, írásának megtanulására. Az intenzív fejlesztő szakaszban a tanítók a képességfejlesztő foglalkozások során felkészítik a kisdiákokat az alapkultúrtechnikák alapos elsajátítására. A novemberben kezdődő betűtanítás során a program lehetőséget ad a kimunkált oktatásra, az alapos gyakorlásra.
1991 óta elért eredményeinket országos terjesztésű szakmai lapok is bemutatták. Az Iskolakultúra című folyóirat 1992/19. számában az intenzív fejlesztő szakasz tartalma, majd az 1994/15-16. számban a gyakorlati tapasztalatok összegzése jelent meg. Még ez év szeptemberében a Tanító című szaklap ismerteti a Képességorientált, hatékonyságnövelő olvasás-, írástanítás program teljes anyagát. 1996-ban a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány országos pályázatán díjat nyert ez az anyanyelv-pedagógiai módszer. Támogatásukkal jelent meg Értjük!? címmel a programot ismertető módszertani kézikönyv. Ezt a kiadványt az Ugróiskola I-II. feladatlap követte 1997-ben, amely tartalmazza a fejlesztő szakasz tanulói feladatait.
2000-ben a Bács-Kiskun Megyei Pedagógiai Intézet akkreditáltatta a tanfolyam szakmai anyagát. 2000-ben jelent meg először a programhoz íródott Ugróiskola tankönyvcsalád a Szalay Kiadó gondozásában. 2008-ban a Pedellus Kiadó átvette a könyvek kiadói jogát. Az átdolgozást követően sokrétű feladatokkal segíti a kooperatív tanulást, a differenciálást. A tankönyvlistáról válsztva, nemcsak iskolánk tanulói, hanem a megye, az ország több iskolája is használja azt a módszert, valamint tankönyvcsaládot, amely a kecskeméti Tóth László Általános Iskolából indult útjára. Büszkék vagyunk arra, hogy a programot kidolgozó tanítók – Batáné Murányi Erika, Kiss Gyuláné és Koncz Antónia – 2003-ban munkájuk elismeréseként Kecskemét Városért Oktatási Díjban részesültek.